Is jouw bedrijf klaar voor de anderhalve-meter-samenleving?

By april 9, 2020Blogs, Uncategorized

Begin april maakte Rutte tijdens de persconferentie nogmaals duidelijk dat de weg terug naar een ‘normale’ samenleving stap voor stap zal gaan. Ook riep hij ondernemers op om zich voor te bereiden op de anderhalve-meter-samenleving. Ben jij hier al over na aan het denken?
In dit artikel geef ik je tips die je kunnen helpen bij het inspelen op de anderhalve-meter-samenleving.

Wat kan wel?
Vaak houden we vast aan onze oude gewoonten. We denken vanuit de vertrouwde situatie.
Nu is het moment aangebroken dat dat niet meer voldoende is. Om tegen deze crisis opgewassen te zijn is meer nodig.
Denk buiten de bestaande kaders.
Op welke wijze kunnen gasten genieten van jouw gastvrijheid op 1,5 meter afstand? Op welke wijze kunnen jouw medewerkers op 1,5 meter afstand er voor de gasten zijn?
Hiervoor is geen standaard oplossing voorhanden. Elk bedrijf is anders en biedt andere mogelijkheden.
Belangrijk is dat je doet wat bij je past. Een brainstorm met je team zal tot verrassende oplossingen leiden.

Wat bied je aan?
Is jouw bestaande assortiment het optimale assortiment in de nieuwe werkelijkheid? Kan en wil je de volledige huidige kaart nog blijven voeren?
Denk hier goed over na. Wat is de gemiddelde besteding in oude situatie en wat zijn de toppers en floppers?
De nieuwe anderhalve-meter-samenleving zal veel energie en aanpassingsvermogen vergen. Kies je toppers, jouw signature dish. Geef alle aandacht aan een smal assortiment met jouw toppers. Realiseer je hierbij ook dat je minder gasten tegelijk kunt ontvangen dan voorheen. Probeer met je assortiment de basis te leggen voor een hogere gemiddelde besteding en tegelijkertijd minder handelingen, zodat ook in de keuken anderhalve meter afstand kan worden gehouden.

Hoe bied je dit aan?
Past de huidige werkwijze binnen de anderhalve-meter-samenleving? Kun je je gasten aan tafel blijven bedienen zoals zij altijd gewend waren?
En misschien wel het allerbelangrijkste op dit moment… Op welke wijze geef je je gasten en medewerkers het gevoel van veiligheid en daardoor geruststelling? Dat er alles aan wordt gedaan om de afstand te kunnen bewaren om besmetting te voorkomen.
Ook hiervoor is geen standaard oplossing. Een serveerwagen 2.0, een vorm van zelfbediening of misschien vind je de oplossing wel in de technologie. Ik ben ervan overtuigd dat hier veel creatieve oplossingen voor worden gevonden.

Financiële uitdaging
In de praktijk zal de anderhalve-meter-samenleving betekenen dat je minder gasten tegelijk in jouw zaak kunt ontvangen dan voorheen. Als er niets verandert, betekent dat automatisch minder omzet bij hogere kosten.
Kijk goed naar je verdienmodel. Denk hierbij ook buiten de kaders.
Welk aanbod heeft in potentie het hoogste bestedingsbedrag? Waar kun je waarde toevoegen? Op welke wijze heb je de grootste omloopsnelheid? Waar liggen de mogelijkheden op het gebied van kostenreductie?

Naar de toekomst
Wanneer het weer ‘back to normal’ is, is op dit moment nog een groot vraagteken. En hoe groot is de kans dat het weer wordt zoals het was? Bereid je voor op kleine stapjes vooruit. Hoe kun jij hier met jouw bedrijf het verschil maken?

Ik hoop dat ik je heb geprikkeld. Wacht niet af tot de week voor 28 april, maar bereid je voor. Ik ben graag jouw klankbord en help je graag met het optimaliseren van jouw gastvrijheid in de anderhalve-meter-samenleving.

Over mij
‘Gastvrijheid is de juiste balans tussen identiteit, commercie en esthetiek’. Vanuit deze overtuiging heb ik al veel ondernemingen begeleidt om ervoor te zorgen dat gasten zich thuis voelen, langer verblijven en vaker terugkomen.
Voor meer informatie hierover zie mijn portfolio.
Begin april heb ik het online programma ‘Optimaliseren van gastvrijheid’ gelanceerd voor ondernemers en managers in de gastvrijheidsbranche met als doel meer omzet, meer gasten en een hogere gasttevredenheid.
Ik merk dat ik nu juist nodig ben om ondernemers te inspireren, prikkelen en ondersteunen bij de voorbereiding op de anderhalve-meter-samenleving.